Forskningsgruppen for uhæmmet vidensanvendelse

Det Kreative Gruppearbejde

Vores forskning i kreativitet viser os at hvis man vil have sine elever til at arbejde mere kreativt er det altafgørende at hjælpe dem med at kunne FOKUSERE på opgaven og samtidigt forholde sig ÅBENSINDET. Det kan være en udfordring i gruppearbejdet. Derfor har vi udviklet en model til kreativt samarbejde der både kan anvendes til gruppearbejde og til CO-creation hvor eleverne samarbejder om hinandens individuelle opgaver. Den hedder 1 - 2 - Gruppe  og præsenteres nedenfor.

gruppearbejde blokerer ofte elevens kreativitet

Lad os starte med at slå fast at gruppearbejde kan være den mest kreative måde at organisere arbejdet med en opgave på. Det er bare sindsygt svært og hvis ikke man kender faldgrupperne falder man med stor sikkerhed i dem - til skade for kreativiteten. Der er nemlig flere forhold ved det mere traditionelle gruppearbejde som gør det vanskeligt at bruge sin kreativitet. Med afsæt i kreativitetsforskningen har vi derfor udviklet en ny model for Det Kreative Gruppearbejde.

  1. Hvis eleverne får besked på at danne grupper til at løse en opgave indenfor et givet tidsrum og så i øvrigt selv må bestemme hvor og hvordan de skal arbejde - har man gjort det svært for eleverne. Fokus flyttes nemlig fra opgaven til hvem man er i gruppe med, til gruppens arbejdsform, til hvor man skal arbejde og til hvilke ideer man selv synes bedst om. Derudover overlades til eleverne selv at holde fokus på opgaven fremfor på noget andet spændende der kunne stjæle fokus. Det vil for de fleste elever gøre det umuligt at holde et åbent fokus på opgaven.
  2. Gruppearbejde handler som regel om at løse en fælles opgave. Det medfører en del forhandling, positionering og argumentation i arbejdet, hvilket er ødelæggende for kreativiten. Det er det fordi det unikke i en ide skal dyrkes før diskussionen starter. Man kan sige at elevernes kreativitet anvendes på at forhandle, positionerer sig og argumentere for/imod ideen, hvilket efterlader meget lidt kreativitet til arbejdet med selve opgaven og ideerne.

1-2-team modellen

1, 2, team modellen er udviklet på baggrund af vores teori om Kreativitet som Uhæmmet Anvendelse af Viden. Formålet med den er at gøre det lettere for den enkelte elev at deltage kreativt i gruppearbejdet. Det kræver to ting. At læreren faciliterer gruppearbejdet så eleverne ikke overlades til sig selv samt at gruppearbejdet deles op i en række trin der har til formål at afskille ideudviklingen fra diskussionen.

Download hæftet om 1-2-team. Det er skrevet til gruppen under uddannelse, i virksomheden eller den offentlige institutione der gerne vil have konkrete anvisninger på hvordan de kan slippe kreativiteten fri og samtidg øge den psykologiske tryghed og dermed trivsel i gruppen. Hæftet er også til læreren der underviser og vejleder elever eller studerende

Hvis du vil vide mere om pædagogikken bag 1-2-gruppe -  så læs og se mere om Creative Platform Learning i menuen til højre. F.eks. hvordan du kan indrettet lokalet så det hjælper eleverne med at holde fokus på opgaven.

Se video med workshop om Det Kreative Gruppearbejde med 1-2-gruppe modellen herunder (1 time men modellen præsenteres de på første 7 minutter)

 

DOWNLOAD EKSEMPLER PÅ ANVENDELSE AF 1-2-GRUPPE HER

POWER POINT TIL 1, 2, GRUPPE SÅ DU KAN LAVE DINE EGNE FORLØB MED KREATIVT GRUPPEARBEJDE HER