Kreativt arbejde forudsætter først og fremmest at man kan holde fokus på opgaven. Her er det helt centralt hvordan eleverne flytter sig rundt i lokalet alt efter hvad de arbejder med. Derfor hører der en standard bord/stole-opstilling til hver type læringsaktivitet i Creative Platform Learning (CPL).
lokalets indretning
Ingen faste pladser
Bemærk at i CPL har eleverne ingen faste pladser. Da eleverne hele tiden skifter makker/gruppe, er der ingen der har faste pladser. Oplevelsen af at alle kan arbejde sammen med alle er et væsentligt element i at opbygge et kreativt undervisningsmiljø. Det er med til at nedbryde fordomme og det skaber lidt efter lidt et trygt miljø som er en forudsætning for at man kan/tør slippe sin kreativitet fri.
Grundopstilling af borde og stole (omvendt hestesko)
Denne opstilling anvendes som standard opstillingen i klassen. Bordene står helt ude ved siderne i lokalet i en hestesko, og stolene står indeni hesteskoen, så det er let for eleverne både at arbejde individuelt og i par (2 og 2) samt at deltage i læringsaktiviteter stående på gulvet (F.eks. de kreativitetsøvelser der hedder 3D cases). Bemærk at borderne er plaseret bag eleverne. Det medvirker til at de ikke fokuserer på det som er på bordet og dermed har lettere ved at fokusere på læreren.
Læringsaktiviteter (herunder 3D-cases) på gulv
Til en lang række læringsaktiviteter, såsom kreativ vidensdeling og 3D-cases, eller når der er brug for en ny makkerinddeling, anvendes gulvpladsen indeni hesteskoen. Her skal der være plads til, at alle kan bevæge sig lidt rundt sammen med deres makker. Læse mere om læringsaktiviteter og 3D cases i CPL bogen. Du kan også finde en lang række 3D cases og en oversigt over hvilke kreative kompetencer de træner her. Bemærk at når eleverne arbejder 2&2 på gulvet har de kun fokus på den øvelse de er i gang med. Måden der instrueres på i CPL sikre at de holder fokus der. Se mere om instruktionen i CPL nederst på siden.
Arbejde ved bordene i par
I CPL arbejder eleverne efter 1 – 2–gruppe-modellen. I grundopstillingen er det let for eleverne at arbejde i par (2 og 2). Af hensyn til fokus er det godt, at de har væggen foran sig, så de bedre kan koncentrere sig om den læringsaktivitet de er i gang med.
Forelæsning
Når du har brug for at forelæse, tager eleverne deres stol med op foran i en ”biografopstilling”. Det er med til at flytte fokus fra det der foregik ved bordene til forelæsningen. Bemærk, at der er plads bag ”biografopstillingen” til at lave vidensdeling eller 3D-cases som afbræk i en længere forelæsning.
Gruppearbejde
Arbejde ved bordene i grupper på 3-4 – Når det er påkrævet at arbejde i grupper på mere end 2, brydes hesteskoen op, og bordene arrangeres i lokalet, så der stadig er plads til at lave enkelte læringsaktiviteter som vidensdeling og 3D-cases i midten af lokalet. Bemærk at gruppearbejdet i CPL altid er delt op i en række delaktiviter efter modellen 1-2-gruppe som er faciliteret af læreren. Se mere om Det Kreative Gruppearbejde i CPL her.