I UVA gruppen publiserer vi løbende vores forskning om kreativitet i bøger, artikler og andre former for publikationer. Her finder du bl.a. publikationer om teori, anvendelse og evidens. Mange af dem kan downloades.
Teorien om Uhæmmet Videns Anvendelse
Kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden er vores mest omfattende udgivelse, der beskriver, hvordan man fremmer kreativiteten hos individer, grupper og organisationer. I bogen gennemgås teorien om kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden, der er teorien bag koncepterne Den Kreative Platform, Embodied training program for new thinking og Kreativitetens Didaktik (tidligere 3D-didaktik). Du kan finde den ved at følge dette link til forlaget Frydenlund Her kan du også bladre lidt i den.
Enhancing Creativity for individuals, groups and organisations er en engelsk opdateret udgave af Kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden. Den er udgivet ved Frydenlund Academic.
Kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden : Teorien bag Den Kreative Platform og Træningsprogrammet for Nytænkning. / Hansen, Søren; Byrge, Christian. 182 s. Kbh : Nota, Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder. 2015, Bog for folk med læsevanskeligheder. Publikation: Andet bidrag › Forskning
The creative platform: a didactic approach for unlimited application of knowledge in interdisciplinary and intercultural groups er den artikel, der mest præcist beskriver teorierne og principperne bag Den Kreative Platform. Artiklen er udgivet her: European Journal of Engineering Education, Taylor & Francis, Vol. 34
The Creative Platform: a new paradigm for teaching creativity er en artikel, der udbygger teorien bag Den Kreative Platform. Den udbygger især forståelsen af de fire grundlæggende principper bag Den Kreative Platform: 1. Alle har til enhver tid samme fokus 2. Fokus er altid på opgaven 3. Der er ingen bedømmelse af hverken andre deltagere, deres ideer eller den opgave, man udfører 4. En konstant stimulering til at tænke og handle på tværs af mønstre gennem Horisontal Tænkning. Artiklen er udgivet i ”Problems of education in the 21st. century", Vol. 18 , 2010.
The Creative Platform : A handbook in Creative Processes for Education and Worklife. / Byrge, Christian; Hansen, Søren. Frydenlund Academic, 2015. 105 s. Publikation: Bog › Forskning › peer review -En bog, der gennemgår teori og praksis bag Den Kreative Platform. Den henvender sig gennem anvendelsen af eksempler primært til lærere og pædagoger i skolen, men metoderne i Den Kreative Platform er ligeså udbredte og anvendte i arbejdeslivet til afholdelse af kreative processer.
Den Kreative Platform: uhæmmet anvendelse af viden er en bog, hvor Den Kreative Platform beskrives i en populistisk og praksis nær form. Bogen indeholder også tre videnskabelige artikler, der uddyber horisontal tænkning og de muligheder for tværfagligt arbejde, som Den Kreative Platform giver
Conceptualisation of Creativity Practices through Action Research: The case of The Creative Platform at Aalborg University er en Ph.D afhandling om Den Kreative Platform skrevet af Christian Byrge.
Anvendelse af kreativitet i uddannelserne:
1-2-team Til gruppen der vil, tør og gør kreativt gruppearbejde: 1-2-team modellen er til grupper eller teams der ønsker en konkret metode til at rammesættee gruppens mødekultur og daglige samarbejde. 1-2-team frigør gruppens naturlige kreativitet, samtidig med at den psykologiske tryghed vokser. 1-2-team er resultatet af mange års samarbejde med uddannelsesinstitutioner, virksomheder og offentlige institutioner.
Becoming a Creative Genius: How a Creative Learning Environment Can Facilitate Transdisciplinary Engagement and Creative Mindset in a Life-Long Learning Perspective er en artikel der gennem interviews med tidligere Creative Genius studerende fra Aalborg universitet giver et bud på hvordan et kreativt læringsmiljø kan etableres på universitetet samt hvilken impact det har på de studerendes arbejdsliv 7-8 år senere. Artiklen giver også et bud på hvordan forskningen i kreativitet kan berige forskningen i problembaseret læring.
Den Kreative Platform i skolen: Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehaven til arbejdspladsen er en bog om Den Kreative Platform henvendt til SKOLEN, fra børnehaven til arbejdspladsen. Det er en bog om Den Kreative Platform i teori og praksis, skrevet til læreren eller uddannelsesplanlæggeren inden for hele uddannelsessektoren. Bogen udgør et paradigmeskift i måden at tænke undervisning på. Der er tale om en undervisningsform, hvor udvikling af elevens kreative kompetence er i fokus, FORDI det faglige niveau derved hæves. Søren Hansen & Christian Byrge, forskningscenter for Den Kreative Platform, Aalborg universitet, 2010, ISBN 978-87-92167-00-2 - Udgives af Fonden for Entreprenørskab og Young Enterprise www.YE.dk.
Den Kreative Platform Antologi: Praksisanvendelse af Den Kreative Platform i udddannelse, læring og undervisning giver eksempler på, hvordan du kan anvende Den Kreative Platform Platform i praksis
Kreativitet i skolens kreative og fagfaglige fag. Hansen Søren, AAU & Christensen Jonna Langeland, Kreativitetsakademiet
Creative Platform Learning - En undervisningsmodel, hvor elevernes kreativitet anvendes til at styrke fagligheden er en grundbog, hvor teori og praksis bag Creative Platform Learning gennemgås. Derudover indeholder bogen en lang række eksempler på, hvordan CPL anvendes i en lang række fag. Kort fortalt er CPL en udgave af Den Kreative Platform, der er udviklet til brug i enkeltfag, hvor fokus er på den faglige læring. Bogen udgives i samarbejde med Fonden for Entreprenørskab
Kreativitet og faglig forståelse i enkeltfagsundervisningen med Creative Platform Learning (CPL). I denne artikel beskrives, hvordan den nye CPL-undervisningsmodel, der fokuserer på at elevernes kreativitet fremmer deres faglige forståelse i enkeltfagsundervisning, har været anvendt på en skole i Aalborg. Artiklen hedder Den Kreative Platform - uhæmmet anvendelse af viden udgivet i Aalborg kommunes skoleblad "Sådan gør vi", August 2013
Nye redskaber til værktøjskassen - Børnene har lettere ved at holde koncentrationen i længere tid, når de bliver undervist efter Den Kreative Platform, oplever lærer Alex Skaalum Bloch - en artikel fra Politikkens tillæg om den moderne skole, marts 2014.
Kreativitet kommer ikke af sig selv - Nøglen til kreative elever ligger i at få eleverne til at fokusere på undervisningen i stedet for hinanden. Det lyder måske simpelt, men det er lettere sagt end gjort. - en artikel fra Politikkens tillæg om den moderne skole, marts 2014.
Kreativitet løfter elevernes faglighed er en artikel om en ny undervisningsmodel, der bygger på Den Kreative Platform, og som er udviklet til at fremme det faglige niveau i enkeltfagundervisningen. Den er udgivet i tidsskriftet "Liv i skolen, nr 1, februar 2013, Tema: god undervisning i skolen, VIA University College, ISSN: 1398-2613
Yes! – Jeg har lavet en fejl ’Drop rutinerne og glem fordomme, regler og frygten for at fejle og blive til grin.
Den Kreative Platform hæver sig over den daglige sump og slipper kreativiteten løs i en 3 klasse.
Course in new thinking in higher education: Enhancing creativity through the means of training, theory and workshop. I artiklen præsenteres et forskningsprojekt, der viser, at studerende, der følger et nyudviklet 5 ECTS kursus i Kreativitet og Nytænkning, faktisk bliver mere kreative. Kurset er udviklet til uddannelser efter gymnasieniveau. Udgivet i Problems of Education in the 21 century, Volume 51, 2013
Idea Training - A Creativity Training Workbook for Age 10+ (Danish publication). / Byrge, Christian. 206 s. Fonden for Entreprenørskab. 2017, Undervisningsmateriale til kreativitet. Publikation: Andet bidrag › Formidling
Academy for Creativity - A Digital E-learning Module for Creativity in Higher Education. / Byrge, Christian; Nielsen, Christian; Kristiansen, Kristian Brøndum; Tang, Chaoying; DIngli, Sandra; Gómez, Patricia Núñez; Hänninen, Liisa Irene; Xerxen, Shirley Pulis; Guzik, Erik. Aalborg University. 2017, Undervisningsmateriale. Publikation: Andet bidrag › Formidling
Deliberate Practice of Creativity Game Series - A Creativity Training Material for Education. / Byrge, Christian. Fonden for Entreprenørskab. 2018, Undervisningsmateriale. Publikation: Andet bidrag › Formidling
Camp Guide: Genvej til unikke ideér er en praktisk og teoretisk guide til at lave camps som en uddannelsesaktivitet. Guiden er skrevet af en række forfattere og er ikke 100% en bog om Den Kreative Platform, men et mix af flere traditioner. Specielt kap. 4 om Camppædagogik i praksis er baseret på Den Kreative Platform. Udgivet af Iværksætterakademiet IDEA, 2010, ISBN 978-87-91934-02-5
Tværfaglighed på Den Kreative Platform er en artikel om, hvordan Den Kreative Platform anvendes til tværfaglige undervisingsforløb organiseret som camps, workshops eller lignende. Udgivet i "Tværfaglighed & Entrepreneurship - en antologi om tværfaglighed i entrepreneurshipsundervisningen", IDEA København og Øresund Entrepreneurship Academy 2008, ISBN: 978-87-9927772-0-9
Keith Johnstones pædagogik som didaktisk platform for undervisning i kreativitet er en artikel om, hvordan improvationsteaterets fader Keith Johnstones pædagogiske tænkning har inspireret til anvendelsen af 3D-cases.
Anvendelse af kreativitet i Entreprenørskab og Business modelling:
Business Model Creativity: A Horizontal Knowledge Insight Model. /Kristiansen, Kristian Brøndum; Byrge, Christian; Hansen, Søren, Business Model Conference. 2018, Publikation: Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
Plug & Play Creativity for Startups: Handbook in using creative thinking in a startup process, Hansen, S., 1 aug. 2020, Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Undervisning
Creativity Perspective on Entrepreneurship. / Tang, ChaoYing; Byrge, Christian; Zhou , Jizhong. The Palgrave Handbook of Multidisciplinary Perspectives on Entrepreneurship. red. / Romeo V. Turcan; Norman M. Fraser. Palgrave Macmillan, 2018. s. 81-103. Publikation: Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Original Business Modelling : Potential Roles of Creativity in Entrepreneurship Training. / Byrge, Christian; Kristiansen, Kristian Brøndum. Business Model Conference Proceedings 2017. Bind Conference Proceedings 2017 Business Model Community, 2017. Publikation: Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
From Creativity to New Venture Creation : Exploring the potentials of training creativity and business-opportunity spotting. / Nielsen, Christian; Byrge, Christian; Lund, Morten. Australian Centre for Entrepreneurship Research Exchange Conference 2016 : Conference Proceedings. red. / Per Davidsson. Queensland University of Technology, 2016. Publikation: Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
Creativity and Business Innovations : Guidance on Teaching Creativity and Business Innovations, Description of Study Programme & Case Studies. / Byrge, Christian; Hertel, Frederik; Faaborg, Ole; Sørensen, Søren Kirkegaard; Gaigalaite, Lina; Isoraite, Margarita; Katunian, Alina; Kozlovskij, Viktor; Macerauskiene, Nida; Miniotaite, Justina; Ozeliene, Danguole; Paraukiene, Laima; Satkauskiene, Simona Casaite; Tilvytiene, Ruta. Vilniaus kolegija - University of Applied Sciences, 2014. 428 s. Publikation: Rapport › Formidling
WOFIE : fire dages workshop for 450 studerende i entreprenørskab er en artikel om, hvordan Den Kreative Platform anvendes i en 4-dags workshop i entrepreneurskab for 450 tværfaglige studerende på Aalborg universitet. Udgivet i "Entreprenørskab og kompetencer", GEM-antologi 2008, Børsens forlag 2009, ISBN 978-87-7664-435-2
Anvendelse af kreativitet i forskning
Learn how creative thinking can transform your research: A handbook on creative thinking in research, Hansen, S., 6 okt. 2021, 28 s. Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Undervisning
Kreativitetstræning i uddannelse og arbejdsliv:
Testing the Effects of Digital Gamified Creativity Training
Authors: Liisa Irene Hänninena, Christian Byrge, Patricia Núñez Gómeza, Chaoying Tangc, Kristian Brøndumb, Sandra M. Dinglid, Shirley Pulis Xerxend
Journal of Creativity and Business Innovation, Issue: 2020, Vol. 6, ISSN 2351 – 6186
Online Gamified Training for Business Innovation: Examining an Embodied Gamified E-learning Module on Creativity, Kristian Brøndum, Liisa Irene Hänninen, Patricia Nunez, Christian Byrge* Chaoying Tang, Sandra M. Dingli and Shirley Pulis Xerxen - Journal of Creativity and Business Innovation, Vol. 5, 2019, ISSN 2351 – 6186
A Corporate Fitness Centre for Innovative Capabilities: New Insights on how Creativity Training can Develop Creative Competencies, Creative Confidence and a Creative Team Culture
Authors: Christian Byrge, Journal of Creativity and Business Innovation, Issue: 2021, Vol.7, ISSN 2351 – 6186
Embodied Creativity Training Practice in East and West Countries : A Potential Approach of Gifted and Special Education. / Tang, ChaoYing; Hu, Weipin; Wang, Canming; Byrge, Christian. I: Journal of Special & Gifted Education, Bind 3, Nr. 1, 6, 2016. Publikation: Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Embodied creativity training : Effects on creative self-efficacy and creative production. / Byrge, Christian; Tang, Chaoying.I: Thinking Skills and Creativity, Bind 16, 01.06.2015, s. 51-61. Publikation: Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Andre publikationer
Et kultur og læringsperspektiv på en proces i Den Kreative Platform - af Sofie Qvortrup, Reflexen, Tidsskrift for uddannelser ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet (ISSN1901-5992), vol. 8, nr. 2, 2013.
Den Kreative Platform - Vidensanvendelse, nærvær og energi : Læring uden bedømmelse er en artikel om, hvordan bedømmelsen i form af evaluering kan erstattes af at følge den kreative energi, der slippes fri på Den kreative Platform, TIDSSKRIFT FOR EVALUERING I PRAKSIS, Cepra-striben, nr. 7 dec 2009, ISBN 978-87-991408-3-1
Uhæmmet anvendelse af viden gennem horisontal tænkning på Den Kreative Platform
Knowledge Management in Creativity er en artikel, der uddyber horizontal tænkning og knytter det til knowledge management
Kreativitet og Nytænkning kapitel i Innovationsantologi: 12 forskellige bud på innovation. Antologien udgives af Systime